Eftertraktad?

Hos den peppande bloggaren Ulrika Gabriel läser jag om de 20 mest eftertraktade egenskaperna som arbetsgivare letar efter när de söker ny personal. Funderar för mej själv om jag passar in i en sån mall? (Och sen när jag fortsätter fundera, om det skulle vara samma 20 ord om man kollar just logopedannonser? Tvivlar på det...)

Men iallafall, här kommer min lista på vad jag är - och inte - utgående från just dessa 20 ord.

1. Strukturerad
- ja, oftast. Om jag har en yttre ram att utgå ifrån.
2. Självgående
- jodå. Vet jag bara vad som förväntas av mej så =)
3. Prestigelös
- det tror jag. Eller jag vill ju kunna känna att det jag gör är bra, men jag måste ju inte gå runt och skryta om det. Eller... Är det så de menar? Knepigt det här...
4. Initiativrik
- hmm, det kan nog variera det. Men ja, tillräckligt för mitt yrke tror jag.
5. Ansvarstagande
- ja, absolut.
6. Utåtriktad
- inte så mycket som man kunde önska. Men tillräckligt för att få bra kontakt med de allra flesta jag möter =)
7. Positiv
- JA! Always look on the bright side of life, som man brukar säga
8. Serviceminded
- det kan jag absolut ställa upp på.
9. Flexibel
- så länge det inte inkräktar på mitt mående och min fritid så brukar det mesta gå att lösa. Men jag har gärna lite ställtid och så, kan inte alltid ändra mej på sekunden.
10. Säljinriktad
- haha.., nej.
11. Stresstålig
- beror på grundhumör på dagen. Kan vara alltifrån att ha ett orubbligt lugn till att helst av allt vilja gömma mej under bordet och inte vara med mer.
12. Pedagogisk
- det finns en anledning till varför mina klasskompisar har frågat varför jag inte går lärarutbildningen istället...
13. Entusiastisk
- ja minsann! Är jag intresserad så är jag entusiastisk! Ingen tvekan om det.
14. Analytisk
- det här är ju en av de saker vi ska kunna med yrket. Komma bort ifrån ytan och ner till orsaken. Så jag får säga ja, tror jag.
15. Kommunikativ
- men vad är det jag ska jobba med..? Logoped = kommunikation!
16. Kreativ
- jo, jag gillar att fundera ut nya lösningar. Fixa till saker så de blir snyggare. Så ja.
17. Disciplinerad
- oftast. Mer eller mindre kanske man kan säga. Men det är nog lättare på ett jobb än när man pluggar. Eller nog eller nog, det är lättare på ett jobb. Punkt.
18. Resultatinriktad
- ja. Men kvalitet är minst lika viktigt. Och nu menar jag resultat som i sånt som hjälper patient för patient. Inte resultat i meningen att beta av så många som möjligt på så kort tid som möjligt. Det är ju bara dumt.
19. Noggrann
- jepp. När det behövs.
20. Tävlingsinriktad
- här kommer ett tydligt nej igen. Varför ska man tävla när meningen är att man ska lära folk samarbeta (kommunicera)? Plus att jag kan vara en dålig förlorare, så jag tävlar helst inte alls om det inte säkert bara är på skoj.

Och det var allt!

Ulrika tillägger dock "Mest anmärkningsvärt tycker jag att det är att egenskaper som social och god förmåga att samarbeta inte finns med på top 20. Vi ska tydligen vara tävlingsinriktade individualister nu igen?!?!"

Det skriver jag väl inte under på riktigt att jag är. Så jag får väl svara på de två sista också.

Social
- ja. Speciellt i jobbsammanhang. Det kan kännas så skönt att ha på sig vita sjukhuskläder och få med den där auktoriteten på köpet, känna att det inte bara är "Ylva" som tycker och säger utan "logopedstudenten". Eller helst "logopedstudenten Ylva" förstås. Jag kan känna mej hemskt mycket pratigare och trevligare på jobbet. Och det gällde hemtjänsten också. Förväntas det av mej att jag ska komma och vara glad, trevlig och social - då är jag det. Det är svårt ibland när jag bara är jag och inte har någon sådan roll. Men bara ibland numera som tur är =)

God förmåga att samarbeta

- ja, oftast. Beror förstås på vem jag ska samarbeta med, om vi kan jobba bra tillsammans. Men jag passar bra med många tror jag. Och så beror det förstås på vad det ska samarbetas om. Men oftast går allt sånt här faktiskt riktigt bra.

Tänk att du orkade läsa ända hit! Imponerande! Tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0