Liten bortskämd krake

Hampus och jag delar väldigt rättvist på hushållssysslorna. Iallafall de dagliga och tråkiga som att diska och städa kattlådan. Varannan gång ska det vara, om det så svämmar över av disk i diskhon (..nej, det svämmar aldrig över i kattlådan, där känns det lite viktigare att vara duktig och ta hand om det varje dag...).

Pratade med några klasskompisar en lunch om det här med disk, och det visade sig att de flesta hade systemet "lagar en mat, diskar den andra". Med varierande rättvisekänslor visade det sig senare. Hampus och jag har dock aldrig kommit på just den uppdelningen. Av den enkla anledningen att det aldrig skulle funka hos oss. Dels lagar vi ofta mat lite tillsammans, och dels är vi knappast så duktiga att vi diskar efter varje matlagning. Herregud, vi har ju diskmaskin :P

Så vi kör på på vårt varannangångsschema och det funkar bra. Oftast. Nu har dock Hampus den stackaren jobbat och jobbat och jobbat, jag vet inte hur många dagar i rad. Kanske två veckor, men nån ledig dag förra veckan.., fredag eller så. Han skottar snö och kör kundvagnar och lastbilar med bröd. Men mest har han skottat snö uppe på taket på nya ikea. Har kommit hem varje kväll, genomblöt och genomtrött och slocknat gärna redan halv tio på kvällarna.

Och samtidigt har det såklart blivit hans tur att diska. Inte så konstigt på så lång tid. Av förklarliga skäl har det inte blivit av. Så igår var jag hemskt jättesnäll och tog tag i hans stora diskberg. Med en liten förhoppning att han kanske gör detsamma nån gång när jag är trött och varken orkar eller hinner. Och för att han ska tycka att jag är extra jättesnäll såklart. Sen att det var mest för att jag började bli trött på diskhögen får man väl ta för vad det var.

Dessutom tog jag kattlådan på kvällen, fast det också var hans tur. Jag hoppas att jag inte skämmer bort honom allt för mycket nu.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Han blir nog inte bortskämd! Rättvisa är inte alltid att dela allting precis lika. Hälsn Mamma

2010-02-22 @ 12:01:00
Postat av: Ylva

Nja. Den sista meningen var kanske liiite ironisk :P

2010-02-22 @ 19:04:15
URL: http://fnurry.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0