Födelsedagsmånad

Idag skulle min farfar fyllt 100 år, om jag inte kommer ihåg alldeles fel. Och han var ju inte precis ensam om att fylla år i juli. Jag fyller ju år precis i början, mormor strax därefter, två farbröder, en faster, ett par kusiner, flera kompisar.., och min lillebror såklart. I år har vi en kalender med rader bredvid datumen.., det är precis att alla får plats och då har jag ändå glömt att skriva en av kusinerna... Speciellt fullt är det den 22:a, där är det hela fyra stycken som trängs.

Vart vill jag då komma med detta? Tja, inte så långt. Men jag tycker det är lite kul ändå, och jag trodde länge att det var juli som var den vanligaste månaden att fylla år i. Så är det dock inte, det är april fick jag lära mig i våras i Gotlandstidningen. Närmare bestämt den 10. Ville man ha barn på denna den vanligaste dagen skulle man få till det nu i början på juli, stod det i Metro då när det var aktuellt. Men nog tycker jag det är bättre att fylla år på sommaren...

Eller tycker jag verkligen det? Det var ju inte så kul när alla kompisar var bortresta då man skulle ha kalas. Men å andra sidan fick man tårta med både jordgubbar och smultron. Hmm. Nej, det är nog fint att fylla år lite när som helst. Till och med november kan vara helt okej, vad pappa än säger. Han har ju ändå första advent på sin födelsedag ibland, och det är bland de mysigaste mornarna jag minns från när jag var liten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0