Illamående

När man läser om graviditetssymtom kommer ju såklart illamående upp på topp-tio-listan. Och när man bara läser låter det ju inte så farligt. Må lite illa på morgonen, men om man äter ett kex så går det över. Helt okej.

Det man inte tänker är att graviditetsillamående är precis lika jobbigt att må illa av som allt annat. Bara att man inte vet hur länge det kommer vara kvar. Får man magsjuka så har man det ett par dagar, max en vecka. Nu är det.., tja, till vecka tio-tolv enligt många graviditetssidor. Sex veckor till alltså. Kanske. Eller mer. Två, tre månader..? Hu. Ser jag inte fram emot...

Nu kan ni nog gissa vad jag har fått för symtom här nu. Heh. Slog till massor en tidig morgon då jag skulle till Gävle, och i åtminstone en och en halv dag var jag så gott som däckad i sängen. Dagen efter det funkade hyfsat och då Hampus hittade Postafen i medicinskåpet mådde jag till och med bra fram på eftermiddagen. Helgen nu har gått fint och idag var jag inte alls särskilt orolig för att inte kunna åka till Gävle igen. Men kroppen tyckte dock annorlunda, frukosten kom upp och jag blev däckad igen.

När jag väl vaknat till fram på eftermiddagen, fortfarande med en viss sjösjuk känsla i magen, gick jag med Hampus till stan och apoteket. Köpte mer postafen och också sea-band. Det är såna där akupressurband och nu har jag dem på mej. Sjösjukekänslan är dock fortfarande kvar. Måste nog rätta till dem och se om det hjälper. För det skulle onekligen vara väldigt smidigt.

Ja, vi får väl se hur det går. Skönt är dock att veta att om det blir outhärdligt kan jag ringa min barnmorskemottagning och be deras husläkare skriva ut ännu starkare piller. Bara att alternativet finns gör att jag blir lugnare, även om jag förhoppningsvis får slippa det, för jag har hört (sant eller inte?) att vanliga husläkare tycker att graviditetsillamående inte är nåt att bry sig särskilt mycket om. Så jag är lugnad och glad och hoppas vidare på att allt går som det ska. Nu ska jag vila och läsa kursbok. Kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0