Ledsna blommor och glada blommor

Vårt köksfönster är inte det barmhärtigaste. Inte arbetsrumsfönstret heller. Solen ligger på nästan hela dagen och trots att vår lönn utanför skuggar bra större delen av tiden så är det inte alltid det räcker. En stackars liten rosa kalanchoe som vi fått av snälla Lisa på födelsedagen klarade inte av det till exempel. Torkade först i solen och drunknade sedan i ett dubbelt räddningsförsök - både jag och Hampus vattnade på den massor och det blev bara för mycket.

Blomhimlen var nästa, och snart fick den sällskap av en annan liten stackars växt, en inflyttningspresent till Flogsta om jag kommer ihåg rätt. Den har inte heller mått så bra här i fönstret och stått och sett ledsen ut.., kanske var det Lilla Bus gnag på bladen som tog knäcken på den, kanske var det bara för mycket sol. Vilket som, idag fick den flytta ut.

Allt detta orsakade ett plötsligt omhändertagande av växter här hemma. Några inledde en rockad och planterades om i varandras krukor, andra klipptes bara ner och friserades. Bort med gamla vissna blad, in med ny och fin jord. Till och med kaktusarna som stått i små krukor så länge jag har haft dem fick uppgradera sig.


Jag var tveksam till om jag skulle köpa någon liten växt att ha i den lilla krukan, men då jag skulle köpa lecakulor så kunde jag inte motstå denna lilla ros. Jag vet, de är svåra, men jag har plantera om den i en större kruka så det är bara att hålla tummarna. Och vattna lagom mycket.



Ser ni, ser ni förresten? Bakom?

Nej, just det! Fönstrena är tvättade! Det var perfekt fönsterputsarväder idag, inte kallt, inte regn, varken för varmt eller för soligt. Så putsningen gick på ett kick och nu ser vi ut igen. Tills nästa regn åtminstone =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0