Klassisk musik på spotify

Igår insåg jag att det ju finns hur mycket klassisk musik som helst på spotify. Satte på lite Chopin då vi skulle äta och det är skillnad att äta med lite lågmäld pianomusik i bakgrunden. Tackar pappa för det, han brukade alltid sätta på en klassisk skiva när vi åt hemma på helgerna.

Och sen sökte jag efter Stenhammar, och det finns en historia bakom det.

Japanskan Maiko som jag bodde med i Frankrike blev helt till sig när hon kom på att jag var från Sverige. Hon var skolad i klassiskt piano och en av hennes favorittonsättare var Wilhelm Stenhammar. Men att hitta noter till hans musik var inte det lättaste i Japan, och inte i Frankrike heller visade det sig. Så hon frågade mej, jag tittade efter på Aulos musik (en riktigt bra svensk nothandel, butiken ligger på söder i Stockholm), och det gick jättebra att beställa till Frankrike! Lyckligare Maiko har vi sällan skådat... men fascinationen avtog kanske en smula när hon nu övade på sin Sonata i G moll varje dag i två månader på pianot i datorrummet.

När jag väl kom hem sedan hade jag glömt vilken låt det nu var hon alltid spelade på, och det fanns inte jättestort utbud av Stenhammarmusik i skivhyllorna, så jag gav upp det ett tag. Tills igår. Då sökte jag på spotify. Den kom inte fram då, men väl idag när jag fortsatte lyssna. Jag kände igen den direkt! Och den är fortfarande riktigt bra.

...och såklart finns den även på youtube...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0