Pärlor och färger och könsroller

Min lillasyster sade för inte så länge sen att hon hoppades att Alien skulle bli en flicka. Jag var såklart tvungen att fråga varför. "För då kan man ju sitta och pärla tillsammans", svarade hon.

För det kan man inte om det blir en liten kille då? Stackars lilla barn. Tänk om det blir en liten pysslig kille som kommer älska färger och små pärlor, och så är det ingen som vill sitta där och pyssla med honom. Jag blir nästan lite ledsen för hans skull när jag tänker så.

Så visst kommer jag sitta och pyssla med vårt barn, vare sig det blir en flicka eller pojke. Måla och pyssla, det är ju sånt jag tycker är roligt själv. Hampus kommer kanske inte göra det, men å andra sidan tror jag han kommer hålla på med saker han tycker är kul, som att fixa och bygga och greja, tillsammans med vårt barn - vare sig det blir en flicka eller pojke. Man måste ju få prova allt när man är liten. Hur ska man annars veta vad man tycker är roligt?

Det är lite likadant med kläder. Jag köpte ju ett jättegulligt set med gröna kläder. Grön är ju en av mina favoritfärger. Fick höra att det var ett bra köp, för det var ju neutralt och så. Tänkte väl inte så mycket på det då, men varför måste det vara just grönt eller gult om det ska passa både killar och tjejer? Känns ju lite konstigt. Men jag tänker nog bara fortsätta gå på om det är fint eller inte. Vilken färg det än är.

Så länge det är jag som köper kläderna förstås. Hittar Hampus nåt, kommer det ganska troligt vara blått, för det är hans favoritfärg. Och när Alien blir tillräckligt stor för att välja själv så får vi se. Spännande att se vilken älsklingsfärg det blir, eller om det blir många. Men det är upp till Alien själv, alldeles själv.

Kommentarer
Postat av: lisa

Åh, vad jag önskar att fler föräldrar tänkte som du. Heja mamma Yvula!

2011-02-04 @ 12:12:44
URL: http://thefoolonthehill.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hälsningar och en härlig blogg!

2011-02-04 @ 13:44:17
Postat av: Jana

Om man ska dra det till sin spets så skulle jag dock aldrig sätta på min son en rosa hello kitty dress. Inget rosa överhuvudtaget ärligt talat. Men alla tänker vi olika och tack och lov för det. barnkläder får gärna vara i regnbågens alla färger till både tjej och kille.. ex. en randig tröja som är blå röd grön gul svart och rosa är kanon. Men en som sagt, helrosa tröja (hur söt den än är) skulle jag inte sätta på min son. Men det är jag!

2011-02-04 @ 15:30:10
URL: http://vivirlaisla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0